POVEȘTI DE SUCCES: ASOCIAȚIA ARHIPERA
Trăim într-o lume în care sunt căutate aptitudini speciale, precum inovare sau creativitate. Puțini știu ce înseamnă aceste lucruri, iar generații întregi de copii trec prin școală fără a dobândi nici una din cele două calități. Școala românească nu lasă loc pentru ele, având în vedere volumul mare de informație pe care profesorii trebuie să îl predea la clasă. De când există, Asociația ArhiPera intervine în viața elevilor și îi învață lucruri noi, prin joacă. Spiritul ludic se îmbină cu partea creativă, copii capătă încrederea să încerce și în felul acesta, să își dezvolte abilitățile.
Având în vedere aceste date, dar și experiența cu proprii copii, Lorin Nicolae a pus bazele programului „Hub Inovativ pentru comunități defavorizate”, un proiect simpatic, prin care elevii de gimnaziu din comunități rurale defavorizate (Belciugatele și Dor Mărunt – Județul Călărași), învață să inoveze. Concret, cei mici se întâlnesc cu 2 roboței LEGO - Znap si Eli și prin intermediul unei platforme online, învață să îi programeze. Hub-ul înseamnă o zonă educațională, de cercetare în domeniul educației non-formale și zonă de educare a inovării în comunități defavorizate.
Inovare în comunități defavorizate
O perspectivă interesantă pe care Lorin ne-a explicat-o este capacitatea oamenilor din zonele defavorizate de a inova, fără a avea o pregătire în acest sens, ci doar un răspuns în fața unei nevoi. Veniturile mici îi fac pe oameni să inventeze soluții creative atunci când vine vorba de locuință, de exemplu, prin folosirea de materiale „la îndemână”. „Dacă ai răbdarea să analizezi într-o manieră profundă și să stai de vorbă cu oamenii, poți vedea de câtă ingeniozitate e nevoie ca să faci o casa din materiale pe care alții le-ar considera gunoaie. E o foarte mare doză de creativitate acolo.” e de părere Lorin. Hub-ul implică elevii din aceste zone și le oferă șansa de a-și educa creativitatea: „neputând să călătorească nici măcar până la București, nici să cunoască alte zone, e important pentru ei să vadă că există un alt univers.” Copiii au primit entuziasmați vizita roboților și metoda educațională propusă de ArhiPera.
Ora de inovare
Programul „Hub Inovativ pentru comunități defavorizate” este bazat pe o curiculă redactată de Asociația ArhiPera, adaptată pentru 14 ore de lucru cu elevii. Discuția începe de la diferența dintre idee, invenție și inovație și continuă cu o privire de ansamblu asupra inovațiilor din jurul nostru și rolul lor în viața noastră. Programul pune accent pe cultura inovării și îi încurajează pe cei mici să experimenteze și să nu renunțe. Elevii află cum Thomas Edison a inventat becul abia după 5.000 de experimente și asta le dă încredere în forțele proprii. La finalul cursului, copiii sunt rugați să inventeze o jucărie „din ce găsesc pe acasă”. Rezultatele sunt incredibile. Cele 14 lecții despre inovare vor apărea în scurt timp și într-un ghid, însoțite de tutoriale video. În felul acesta, profesorii vor putea foarte ușor să predea inovarea ca un curs facultativ pentru clasele gimnaziale.
Profesorii din Dor Mărunt și Belciugatele sunt, la rândul lor, entuziasmați de proiect. În școli deja au apărut panouri cu portretele marilor inventatori și ușor-ușor, abordarea orelor începe să ia forma inovării. Lorin Nicolae e de părere că așa putem crește generații implicate: e bine să cauți, să cercetezi și să îți dorești să te dezvolți. Misiunea organizației în aceste comunități a existat și va continua și după finalizarea proiectului. De-a lungul timpului, ArhiPera a ajutat familii sărace cu ridicarea locuințelor și cu susținerea copiilor la școală. Rezultatele deja se văd: copiii ajutați sunt cei mai buni din clasă.
Hubul Inovativ Arhipera este realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică, un program dezvoltat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile în parteneriat cu Romanian-American Foundation, sprijinit de Enel România și Ursus Breweries (www.inovarecivica.fdsc.ro).