Institutul de Cercetare Făgăraș: Proiect de cercetare despre impactul pandemiei COVID-19
În contextul pandemiei COVID-19, Institutul de Cercetare Făgăraș (ICF) a demarat un proiect de analiză a felului în care societățile își cresc reziliența pentru a face față crizelor cu care se confruntă, fără a-și limita posibilitățile de dezvoltare. În acest scop, au fost realizate o serie de cercetări și analize care ajută la o mai bună înțelegere a impactului crizei la nivel local, național și internațional.
Articolele, analizele și interviurile realizate în cadrul acestui proiect au în vedere aspecte ca reacția producătorilor locali în fața restricțiilor care au dus la închiderea unor lanțuri de comercializare, impactul pandemiei asupra regimurilor politice, asupra colaborării internaționale și asupra infracționalității, precum și reacțiile individuale ale unor actori cu rol important în diverse domenii.
Rezultatele acestor cercetări și analize în curs de desfășurare vor fi prezentate pe parcursul lunilor următoare pe pagina Programului Societate, Criză și Reziliență.
Finanțator: Proiectul Research is Cool and Useful! este realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică, un program dezvoltat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile.
Declarații ale unor contributorilor la acest proiect de cercetare:
„La fel ca alți colegi și studenți din jurul nostru, am fost nevoite peste noapte să ne mutăm activitatea online, navigând în același timp într-o mare de incertitudini și anxietăți legate de evoluția pandemiei. Atunci am simțit nevoia să aflăm de la studenți cum trăiesc ei această perioadă și cum s-au reflectat aceste schimbări în programul lor. Am fost foarte plăcut surprinse de disponibilitatea colegilor din Universitatea Lucian Blaga Sibiu și din alte universități din țară de a distribui chestionarul nostru. La câteva zile de la lansare aveam deja câteva sute de răspunsuri. Studiul nostru arată între altele că universitățile din România trebuie să își regândească oferta de servicii adresate studenților, în special comunicarea cu aceștia.
Rezultatele pe larg le veți citi în raportul care va fi publicat curând și care face o radiografie reală a provocărilor din vremea pandemiei. Dr. Oana Lup, Research Fellow ICF, Asistent universitar, Facultatea de Științe Socio-Umane, Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu / Drd. Cristina Mitea, Asistent universitar, Facultatea de Științe Socio-Umane, Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu
„Criza sanitară generată de SARS-CoV-2 a adus în prim plan discrepanțele, inegalitățile și lipsa accesului multor grupuri vulnerabile la facilități, servicii și resurse cheie în menținerea sănătății lor fizice și mentale, participarea pe piața muncii sau la educație. Proiectul de mapare a mobilizării organizațiilor și persoanelor fizice în găsirea și oferirea de soluții, produse și servicii grupurilor vulnerabile pentru a le asigura un minim de capacitate de protejare și dezvoltare pe perioada pandemiei are un scop dublu.
Pe de o parte, ne dorim să înțelegem structura socială de întrajutorare în timpul unei crize. De exemplu, dacă și în ce domenii, mobilizarea resurselor depinde exclusiv de o anumită organizație sau, dimpotrivă, structura mobilizării reflectă o comunitate coezivă, conectată.
Pe de altă parte, dorim să folosim aceste cunoștințe, pornind de la acest exercițiu proaspăt de colaborare și participare socială, pentru a facilita, susține și îmbunătăți ecosistemele locale, pentru a le crește reziliența, adaptabilitatea și potențialul de management al crizelor.” Dr. Silvia Fierăscu, Research Fellow ICF și Lector la Universitatea de Vest din Timișoara
„Cercetarea pe care am desfășurat-o a fost o oportunitate importantă de a descoperi cum s-au descurcat producătorii agroalimentari cu vânzările online în timpul stării de urgență. Rezultatele arată că pe 80% dintre ei, vânzările online i-au ajutat să-și compenseze pierderile sau să se mențină veniturile la nivelul vânzărilor de anul trecut. Deși ne-am fi dorit sa vorbim cu mai mulți producători, pentru a avea o siguranță mai mare în afirmații, rezultatele chestionarului indică faptul că dezvoltarea unor relații stabile în mediul online între consumatori și producători ajute ambele părți să treacă mai ușor peste perioadele de criză. În perioada următoare, promovarea comercializării online și a educației digitale atât printre mici producători, cât și printre consumatori, este deci o prioritate.” Irina Toma, Cercetător ICF și Consultat Sustainable Supply Chains