Am finalizat platforma educațională pentru a veni în ajutorul profesorilor puși în incapacitatea de a-și continua lecțiile de educație spațială, în contextul pandemiei
#ONGprezent! vorbește despre provocările cu care ONG-urile din România se confruntă în această perioadă. Despre soluțiile și inițiativele pe care le-au pornit pentru a trece cu bine de ea, atât pentru angajații și voluntarii lor, cât mai ales pentru benefiarii pentru care lucrează.
Stiri.ong și Fondul pentru Inovare Civică publică o serie de interviuri cu organizații mari și mici, din toate domeniile de activitate, de la oraș sau din mediul rural, de peste tot din țară. Vrem să ne ținem la curent și să ne inspirăm unii pe alții, să ne sprijinim și să ne unim forțele, dacă e nevoie. Să fim prezenți, atenți, să avem grijă și să contribuim cu cât putem la eforturile pe care le fac autoritățile publice, mediul privat, mediul academic și mass media în aceste zile.
Dan Patzelt
Tactile Images
Grantee Fondul pentru Inovare Civică
Cum este tranziția către „noul normal" post Covid-19? Ce schimbări au intervenit în organizație sau în relațiile ei cu alte organizații sau parteneri?
COVID-19 m-a învățat, mai mult decât orice, că lumea are nevoie de proiecte ca Tactile Images. Mi-a reconfirmat propria misiune, dacă vrei. Accesul independent al nevăzătorilor la educație, în numele căruia lupt deja de un deceniu, este o nevoie stringentă, iar situația de criză n-a făcut altceva decât să scoată la iveală argumentele care o susțin.
Fiind un proiect educațional, Tactile Images a urmărit modul în care sistemul a făcut față izolării elevului de profesor. Dacă profesorii din școlile de masă s-au aliat cu Zoom și WhatsApp și și-au mutat orele în online, pentru profesorii din școllile de nevăzători situația stă total altfel. Și am să-ți explic de ce.
Educația spațială a nevăzătorilor - studiul conceptelor, al formelor - necesită interacțiune 1:1. Pentru a afla cum arată o muscă, un copil are nevoie ca profesorul să îi ghideze mâna pe un desen reliefat în timp ce îi explică ceea ce atinge. În contextul izolării, continuarea acestui tip de educație devine imposibilă. Zoom nu te mai poate ajuta.
De aici nevoia de un asistent mobil, care să vorbească asemeni profesorului și pe care copilul să îl poată avea alături acasă, pentru a-și continua studiul de unul singur. Deși aveam deja aplicația de iOS în App Store, criza ne-a urgentizat misiunea. Ne-am văzut puși în fața faptului împlinit: copiii nevăzători trimiși acasă fără materiale tactile specializate, iar profesorii constrânși să se adapteze sistemului online.
Am finalizat platforma educațională în contextul pandemiei tocmai pentru a veni în ajutorul profesorilor puși în incapacitatea de a-și continua lecțiile de educație spațială. Acolo, ei au acces la desene reliefate cu descrieri, pe care le pot trimite părinților prin e-mail. Urmează să lansăm în aceste săptămâni și un modul care le va permite să-și creeze propriile materile. Iar de reliefare se pot ocupa părinții cu ajutorul unor metode simple și necostisitoare pe care le pot învăța chiar pe platformă, devenind astfel complici în procesul educațional.
Problema dependenței de o altă persoană în studiul imaginilor pe care nevăzătorii o au este una universală, izolarea afectând în aceeași măsură copiii din Europa sau America. Tocmai de aceea, una dintre cele mai mari bucurii din ultima perioadă este că ne-am parteneriat cu școli de nevăzători din Republica Moldova și alte 17 țări, făcând primul pas înspre globalizarea soluției de educație independentă.
Fiind o echipă mică, cu proiecte online, eram deja obișnuiți cu ședințele pe Skype și birourile acasă. Din păcate, a trebuit să sistăm unul dintre proiecte: „Tactile Printer One", componenta hardware, la a cărui dezvoltare participă mai multe asociații. Desfășurat cu sprijinul Fundației Orange și a altor 5 organizații: Universitatea Politehnică Bucureşti, Lions Club Arad, Asociaţia Tandem, Fundaţia Sense International România și Biblioteca Naţională a României, „Tactile Printer One" va permite profesorilor și membrilor familiei nevăzătorilor să creeze propria imprimantă tactilă acasă. Existența acesteia ar ușura considerabil procesul realizării materialelor educațioanle, însă contextul COVID-19 ne-a obligat să amânăm finalizarea prototipului. Speranța noastră este să ne reapucăm de treabă cât mai repede!
Care sunt provocările cele mai mari pe care le aveți acum și cum le abordați?
Hai să încep într-o notă pozitivă! Șansa noastră este că suntem online și că facem tehnologie, aplicație de mobil. Atunci când mergi la un potențial finanțator și spui „inteligență artificială și realitate augmentată interactivă" - fiindcă asta înseamnă Tactile Images în termeni tehnici, știi că ai obținut atenția auditoriului. Până la urmă, trăim în secolul inovațiilor tehnologice.
Acum, ca să trecem la partea mai puțin plăcută, criza a cam redus bugetele pentru CSR. Companiile au ca main focus în această perioadă reorganizarea, iar implicarea în proiecte sociale sau educaționale trece automat pe planul doi. Așa că ne vedem obligați să pivotăm. Când am pornit în călătorie, scopul nostru era să oferim acces gratuit la educație independentă tuturor nevăzătorilor din lume, însă situația ne cere să ne uităm la alte modele de business, așa că trecem încet-încet de la Free la Freemium. Ca să ajungi să revoluționezi educația prin realitate augmentată interactivă, ai nevoie, pe lângă o doză de nebunie (râde!) de oameni și companii care să creadă că poți schimba lumea. Care să creadă destul de mult în visul tău încât să devină finanțatori.
Ce activități sau inițiative pregătiți pentru perioada următoare?
Chiar acum am finalizat un HACKATHON Microsoft - AI for Accesibility. A fost o experiență minunată, din care am avut multe de învățat. Suntem în acceleratorul „Innovators for Children", organizat de Impact HUB și Fundația Botnar. E o mare bucurie pentru noi să cunoaștem oameni pasionați, proiecte inovatoare și mentori care să ne ajute să ducem visul mai departe.
Lansarea platformei de e-learning nu a fost decât începutul. Urmează să adăugăm acesteia un modul de creat planșe noi. E, practic, un Paint în care poate desena chiar oricine. Avem de finalizat și „Tactile Printer One", proiectul de care îți spuneam mai sus. Nouă ne-ar plăcea și să îmbogățim biblioteca sau să creăm cataloage noi. Și, mai mult decât orice, să facem aplicația disponibilă pe Android, pentru a ajunge la cât mai multe persoane. Dar pentru asta avem nevoie de sprijin. Cine știe? Poate ne citește acum cineva care își dorește să investească în educația nevăzătorilor!
Până atunci, ne propunem ca Tactile Images să ajungă în toate colțurile lumii. Avem de creat nu doar o comunitate globală în jurul acestui nou mod de a învăța, ci un nou obicei de consum.
Cum consideri că ne putem sprijini reciproc, în următoarea perioadă, noi între noi, ca ONG-uri, sau noi cu alți actori din comunitate - mediul privat, sectorul public etc.?
Eu propun să ne strângem cât mai mulți și să facem exchange de experineță. Pe Zoom, dacă nu se poate altfel. Să povestim ce-a fost bine, ce n-a fost, cum am trecut peste. Doar învățând unii de la alții ne putem dezvolta. Unde-s doi puterea crește, nu?
În ceea ce privește sectorul public, îmi doresc un singur lucru: incluziune. Primăriile pot apela la noi pentru hărți locale în stații de tren, metrou. Cu școlile de nevăzători din țară suntem în contact deja de ani de zile, dar scopul nostru este să integrăm copiii nevăzători în școlile de masă. Aici e provocarea.
Suntem la fel de deschiși și pentru colaborări cu mediul privat. Când am creat aplicația mobilă, am gândit-o nu ca pe un tool, ci ca pe un asistent personal. Care te poate ajuta la fel de bine să studiezi manuale școlare reliefate sau cataloage IKEA, Zara și altele. Dar aceasta e o cu totul altă discuție.
Ce mesaj ai avea de transmis publicului CIF?
Aș vrea ca oamenii să viseze mai mult. Să viseze și să creadă. În ei și în capacitatea lor de a schimba lumea în bine. Și apoi să înceapă să mute - un ac, un scaun, un munte.
Ca ONG-iști, noi exact asta facem. Știm că avem o misiune de îndeplinit și nu ne dăm bătuți. Dar mai știm și că singuri nu putem reuși. Că avem nevoie de sprijinul acelor oameni alături de care să mutăm munții. În fond, când îți propui să faci a doua revoluție educațională pentru nevăzători după Braille, ai nevoie de o armată de oameni lângă tine. Acum e momentul tehnologic pentru schimbarea educației nevăzătorilor, așa că hai să ne unim forțele!
Tactile Images este o platformă educațională gratuită care oferă posibilitatea persoanelor nevăzătoare sau cu deficiențe de vedere de a studia graficele tactile independent cu o aplicație mobilă. De asemenea, permite părinților și profesorilor să creeze materiale personalizate.